Luna is dé populairste kattennaam van 2023

Luna is populairste kattennaam van 2023

Nederlanders gaven hun kat vorig jaar grotendeels dezelfde bekende kattennamen, maar ook grappige namen als ‘Badr Harig’ en ‘Dushi’ werden gesignaleerd.

Amsterdam, 30 januari 2024: Ook in 2023 kozen kattenbaasjes voor bekende namen die al jarenlang in de top 10 staan. Zo is Luna, net zoals in 2022, de populairste kattennaam van het jaar.

Huisdierenverzekeraar Figo voert jaarlijks onderzoek uit naar huisdiernamen. Vandaag maakte de organisatie de populairste kattennamen van 2023 bekend. Gebaseerd op data van ruim 30.000 kattenbaasjes zijn dit de resultaten:

Tekenfilms blijven grote inspiratiebron

Originaliteit is al jaren ver te zoeken onder kattenbaasjes in Nederland. Zo is de top 3-kattennamen hetzelfde gebleven en zijn er maar 4 nieuwkomers in de top 10: Lilly/Lily, Tommy/Tommie, Mimi en Loki. Verder lijkt het dat tekenfilms nog steeds een grote inspiratiebron zijn, met name The Lion King.

Top 10-kattennamen 2023:

1. Luna
  2. Simba
  3. Nala
  4. Lilly/Lily
  5. Coco
  6. Bella
  7. Tommy/Tommie
  8. Milo
  9. Mimi
  10. Loki

Top 3-kattennamen poezen 2023:

1. Luna
  2. Nala
  3. Lilly/Lily

Top 3-kattennamen katers 2023:

1. Simba
  2. Tommy/Tommie
  3. Milo

Grappige kattennamen

Niet alle baasjes gaven hun kat het afgelopen jaar een traditionele naam. Ook grappige namen passeerden in 2023 de revue en vooral straattaal, etenswaren en woordgrappen waren hiervoor een inspiratiebron.

1. Badr Harig
  2. Dushi
  3. Niffo
  4. Matcha
  5. Döner
  6. Android
  7. Peuk
  8. Stalin
  9. Kontje
  10. Lucifurr

Bekijk hier de volledige lijst met (populaire, grappige, aparte en buitenlandse) kattennamen

Minder dan 5% van de katten is verzekerd

Kittens zijn geliefd in Nederland en worden vaak gezien als volwaardig gezinslid. Toch heeft minder dan 5% van deze kittens een verzekering. “Veel eigenaren denken dat er met een kitten niets mis zal gaan“, zegt Paul Kager van Figo. “Maar juist bij kittens is het slim om een verzekering te hebben, omdat er in het eerste levensjaar vaak onverwachte dingen gebeuren. Met een verzekering kun je zonder zorgen naar de dierenarts, wat anders soms duizenden euro’s kan kosten bij een ongeluk of ziekte.”

Over Figo

Figo, de internationale naam van Veterfina N.V., is een van de grootste huisdierenverzekeraars ter wereld. Ons team van gepassioneerde dierenliefhebbers en deskundigen werkt elke dag hard om de zorg voor huisdieren te verbeteren. Uniek in Nederland: Figo biedt naast katten- en hondenverzekeringen ook verzekeringen voor konijnen en vogels aan.

Naam mediacontact: Paul Kager

E-mailadres: paulkager@figopet.nl