Zo kun je ons bereiken

Wij staan
voor je klaar

Via telefoon of via het contactformulier — wat je ook kiest, wij staan voor je klaar.

Vragen?
Wij hebben antwoord!

OVER DE VERZEKERING

Je kan bij ons een huisdierenverzekering afsluiten voor alle soorten honden, katten, konijnen en
papegaaien. Wél moet het huisdier minstens 7 weken oud zijn en moet jij de eigenaar van het dier zijn.

Ja, Figo houdt van baasjes die hun huisdier verzekeren! Daarom ontvang je 5% korting vanaf het tweede
dier op elke polis die je bij ons afsluit.

Je kunt je huisdier verzekeren vanaf een leeftijd van 7 weken.

We hanteren geen maximale leeftijd voor de verzekeringsaanvraag. Figo gelooft dat alle huisdieren, van
alle leeftijden, recht hebben op betaalbare zorg.

Ja, naarmate je huisdier ouder wordt, wordt de premie hoger. De exacte verhoging per jaar is afhankelijk
van (de kruising met) het ras en de actuele leeftijd van het dier.

Nee, er zijn geen (ras)specifieke uitsluitingen. Figo vindt dat alle huisdieren recht hebben op betaalbare
zorg. Wel worden erfelijke ziektes die al vanaf de geboorte aanwezig zijn niet vergoed. Indien het
huisdier pas op latere leeftijd zo’n ziekte ontwikkelt, worden de kosten vergoed aan de hand van de
door jou gekozen vergoeding. De exacte omschrijvingen van de vergoedingen en uitsluitingen vind je in
onze polisvoorwaarden.

Bestaande klachten en/of aandoeningen worden niet meeverzekerd. Afhankelijk van de klacht zal er een
tijdelijke of levenslange clausule worden geplaatst op de polis. Bij de aanvraag van de verzekering ben je
wettelijk verplicht om te melden wanneer je huisdier in het afgelopen jaar voor medische klachten bij de
dierenarts is geweest.

Je kan zonder doorverwijzing bij elke dierenarts in Nederland, Duitsland en België terecht. Hierin wordt
geen onderscheid gemaakt.

Het vergoedingspercentage dat je kiest bepaalt hoeveel procent wij van de dierenartsrekening betalen.
Bij Figo heb je de keuze uit een vergoedingspercentage van 50%, 70% of 90%. Krijg je een
dierenartsrekening van € 100 en kies je voor een vergoedingspercentage van 90%? Dan betalen wij € 90
en jij maar € 10.

De jaarlijkse uitkering bepaalt hoeveel je in 1 verzekeringsjaar van ons maximaal vergoed krijgt. Bij Figo
heb je de keuze uit een jaarlijkse uitkering van € 3.000, € 6.000 of zelfs een onbeperkt bedrag — voor als
jij je huisdier écht alle zorg van de wereld gunt.

Na ingang van de verzekering hanteren wij een wachttermijn van 30 dagen. Klachten en/of
aandoeningen die in deze 30 dagen ontstaan, inclusief de bijbehorende vervolgkosten, komen niet voor
vergoeding in aanmerking. De wachttermijn geldt niet voor preventieve zorg, chippen of voor de
castratie/sterilisatie wanneer je hier een aanvullende dekking voor hebt afgesloten. Ongevallen,
waaronder verkeersongevallen, vergiftiging, het eten van een vreemd voorwerp, brand of
overstromingen en bijtwonden zijn na 48 uur na ingang van de verzekering meeverzekerd.

AFSLUITEN

Om een verzekering af te sluiten heb je een aantal gegevens nodig:
Gegevens van je huisdier, zoals de geboortedatum, het ras, chipnummer (als je dier dit al heeft)
maar ook een eventuele medische geschiedenis.
Je eigen gegevens, naast gegevens van je dier hebben we ook jouw gegevens nodig zoals je
naam, adres en IBAN

Onze huisdierenverzekering gaat (na acceptatie) in op de dag dat we de aanvraag hebben ontvangen. Na
de begindatum is er sprake van een bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze 14 dagen kan je de
huisdierenverzekering opzeggen zonder een reden op te geven. Dit geldt niet als je al een declaratie
hebt ingediend.

Je verzekering heeft altijd een looptijd van 1 jaar. Aan het einde van elk jaar kan je wijzigingen
aanbrengen bij je verzekering. Na het eerste jaar kan je de polis middels een maand opzegtermijn
stopzetten.

Om een declaratie in behandeling te kunnen nemen moet jouw huisdier gechipt zijn. Als er geen
chipnummer op de factuur staat dan komt de declaratie niet voor beoordeling in aanmerking. Het
afsluiten van een verzekering kan wél worden gedaan zonder chipnummer. De kosten die in looptijd van
de verzekering zijn gemaakt kunnen met terugwerkende kracht worden gedeclareerd op het moment
dat jouw huisdier is gechipt.

Overstappen naar Figo, is zo geregeld. Na het aanvragen van je verzekering bij ons hoef je alleen maar
het polisblad van de vorige verzekeraar te sturen. Bovendien geldt er geen wachttijd als je overstapt van
een andere verzekeraar. Vandaag overgestapt betekent dus ook vandaag verzekerd.

DECLAREREN EN BETALINGEN

Het is niet verplicht om een behandeling van tevoren te melden. Een declaratie indienen is altijd
mogelijk. Wil je weten of de kosten onder de dekking van de verzekering vallen? Kijk dan op ons
vergoedingenoverzicht of in onze polisvoorwaarden.

De eerste premie wordt binnen 5 werkdagen na ingang van de verzekering geïncasseerd. De tweede
premie zal kort daarna geïncasseerd worden, omdat de premie altijd voorafgaand aan de nieuwe maand
betaalt moet hebben. Daarna zal de afschrijving maandelijks plaatsvinden. Wil je het maandelijkse
incassomoment wijzigen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Wanneer er te veel premie is betaald dan ontvang je de te veel betaalde premie uiteraard terug op je
rekening. Dit wordt na 30 dagen teruggestort.

Wanneer je kunt declareren, hangt af van de wachttijd. Zie hiervoor de vraag “Wat betekent de
wachttijd?” onder de rubriek ‘Afsluiten’ hierboven.

Ons IBAN is NL51RABO0366496468. Als je de betaling naar dit rekeningnummer hebt overgemaakt, dan
is dit correct. Is je betaling verstuurd naar NL17DEUT0265262879? Dit is het IBAN van onze
betaalpartner MultiSafepay. Deze betaling is dus ook goed ontvangen en er is geen reden tot
bezorgdheid.

Nee, dit is niet mogelijk. Je dient zelf de factuur bij ons in te dienen. Dit kan ook wanneer je een
betalingsregeling hebt getroffen met de dierenarts. Rekeningen boven de €750 worden door ons met
spoed in behandeling genomen.

WIJZIGEN EN OPZEGGEN

Jouw eigen persoonsgegevens kunnen tussentijds altijd worden gewijzigd. Dit kan je zowel telefonisch
als via ons contactformulier aan ons doorgeven.

Het wijzigen of annuleren van de verzekering kan binnen 14 dagen na ingang van de verzekering. Daarna
kan de polis alleen worden gewijzigd op het moment dat de verzekering wordt verlengd. Je ontvangt
een maand van tevoren het nieuwe polisblad. Vanaf dat moment kunnen wijzigingen worden
doorgevoerd.

Wordt jouw huisdier overgenomen door een nieuwe eigenaar? Dan moet de polis worden opgezegd en
kan de nieuwe eigenaar zelf een polis bij ons afsluiten op de dag dat de oude polis afloopt. Bij de
aanvraag kan het oude polisnummer worden vermeld. Als dit op dezelfde dag gebeurt dan kan de polis
ingaan met directe dekking en komt de wachttermijn te vervallen.

Je kan je verzekering uitbreiden op de jaarlijkse premievervaldatum, dat is het moment waarop je
verzekering is ingegaan. Op dit moment kun je extra dekkingen ook weer van je verzekering af halen.

Na ingang van de verzekering heb je 14 dagen bedenktijd waarin je de polis nog kunt wijzigen of
opzeggen. Daarna loopt de verzekering 1 jaar door. Na het eerste jaar is de verzekering dagelijks
opzegbaar met een maand opzegtermijn.
Bij uitzonderingen, zoals afstand van het huisdier of overlijden, kan de polis in het eerste jaar tussentijds
worden opgezegd. Het opzeggen van de polis kan zowel telefonisch als via ons contactformulier worden
gedaan. Bij overlijden zal de verzekering aan de hand van een overlijdensverklaring op de dag na
overlijden stopgezet worden.

Afscheid nemen van een huisdier is zwaar. We kunnen ons voorstellen dat je dan niet meteen aan de
verzekering denkt. Daarom kunnen wij je verzekering met terugwerkende kracht stopzetten. Die
procedure verloopt als volgt:
Laat ons uiterlijk 30 dagen na het overlijden van je huisdier weten dat je de verzekering wilt
opzeggen.
Stuur hierbij een overlijdensverklaring van de dierenarts mee.
 
 
Wanneer wij jouw melding en de overlijdensverklaring ontvangen hebben, beëindigen we de
verzekering 1 dag nadat je huisdier gestorven is.
Eventueel te veel betaalde premie wordt uiteraard teruggestort.
Indien de dierenarts je huisdier heeft laten inslapen, is het voldoende om ons de factuur hiervan door te
sturen.
Contactformulier

Staat jouw vraag niet tussen de veelgestelde vragen hieronder? Vul dan ons contactformulier in. Ook wijzigingen aan je persoonlijke gegevens mag je via dit formulier doorgeven. 

Reactietijd binnen 5 werkdagen

Telefonisch contact

We staan op werkdagen voor je klaar van 9u tot 17u. Onze huisdierspecialisten helpen je graag. 

Door jou op
maat gemaakt

Stel de zorgverzekering voor je huisdier samen in minder dan 1 minuut

Illustratie vrouw op bank met kat en vogel
`