Luna is dé populairste hondennaam van 2023

Luna is de populairste hondennaam van 2023

Nederlanders kozen vorig jaar vaak voor dezelfde bekende hondennamen, maar ook grappige namen als ‘Maurice de Hond’ en ‘Dumpling’ maakten een opmars.

Amsterdam, 5 januari 2024: Ook in 2023 kozen baasjes meestal voor bekende namen die al jarenlang in de top 10 staan. Toch is er één groot verschil: niet Max, maar Luna is dit jaar de populairste hondennaam.

Huisdierenverzekeraar Figo voert jaarlijks onderzoek uit naar huisdiernamen. Vandaag maakte de organisatie de populairste hondennamen van 2023 bekend. Gebaseerd op data van ruim 62.000 hondenbaasjes zijn dit de resultaten:

Luna eindelijk weer op nummer 1

In tegenstelling tot vorig jaar is Luna, en niet Max, de populairste hondennaam van het jaar. Ondanks de successen van Verstappen, heeft hij zijn ‘pole position’ in de wereld van hondennamen niet kunnen behouden.

Top 10 hondennamen 2023:

1. Luna
  2. Teddy
  3. Moos
  4. Ollie
  5. Bella
  6. Guus
  7. Max
  8. Charlie
  9. Pip
  10. Bowie

Top 3 hondennamen reutjes 2023:

1. Teddy
  2. Moos
  3. Ollie

Top 3 hondennamen teefjes 2023:

1. Luna
  2. Bella
  3. Charlie

Grappige namen

De trend om honden grappige namen te geven heeft zich ook in 2023 voortgezet. Sterker nog: de namen worden zelfs steeds merkwaardiger.

1. Maurice de Hond
  2. Mootje
  3. Pad Thai
  4. Dumpling
  5. Dushi
  6. Bazooka
  7. Gratje
  8. Wifi
  9. Stinky
  10. Winston Furchill

Bekijk hier de volledige lijst met (populaire, grappige, aparte en buitenlandse) hondennamen

Minder dan 5% van de honden is verzekerd

Puppy’s zijn enorm geliefd in Nederland en worden vaak als een echt gezinslid beschouwd. Toch heeft minder dan 5% van deze honden een verzekering. “Veel baasjes denken dat er met een jonge hond niks zal gebeuren”, geeft Paul Kager van Figo aan. “Maar juist bij puppy’s is het belangrijk om verzekerd te zijn omdat er in het eerste levensjaar vaak zaken aan het licht komen die op voorhand niet bekend zijn. Door je puppy te verzekeren kun je zonder zorgen naar de dierenarts, in sommige gevallen kan een ongeluk of ziekte duizenden euro’s kosten. Met een verzekering bescherm je zowel je hond als je portemonnee.

Over Figo

Figo, de internationale naam van Veterfina N.V., is een van de grootste huisdierenverzekeraars ter wereld. Ons team van gepassioneerde dierenliefhebbers en deskundigen werkt elke dag hard om de zorg voor huisdieren te verbeteren. Uniek in Nederland: Figo biedt naast katten- en hondenverzekeringen ook verzekeringen voor konijnen en vogels aan.

Naam mediacontact: Paul Kager

E-mailadres: paulkager@figopet.nl